To jest strona archiwalna
   Co to był za portal ?   
Najnowsze informacje
Zapraszamy, promujemy
Reklama
OGŁOSZENIA i REKLAMY (arch.)
Reklama
Reklama
Reklama
InTARnet poleca
Reklama
Reklama
Źródło: inTARnet.pl
  
   Protest małopolskich szpitali przeciw NFZ    -   30/11/2010
Szpitale protestują!
Placówki zdrowia z terenu małopolski zdecydowały się zaprotestować wobec polityki realizowanej w strategiach negocjacyjnych przez oddziały NFZ. -To zaczyna przybierać formy dalekie od praktyk przyjętych za cywilizowane - mówi dyrektor Szpitala im. E.Szczeklika w Tarnowie, Marcin Kuta. -Dlatego zdecydowaliśmy się wystosować skargę skierowaną na ręce Minister Zdrowia.

Ogloszenie

W skardze na działalność Małopolskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia Stowarzyszenie Szpitali Małopolski z siedzibą w Suchej Beskidzkiej, reprezentujące 24 szpitale leczące ponad 60% pacjentów w Małopolsce informuje, iż kilkukrotnie podejmowane były próby spotkania się z Dyrektorem MOW NFZ w Krakowie. Szpitale zwracają uwagę na szereg kwestii, fragmenty tej skargi publikujemy poniżej. Wytłuszczenia są oryginalne.

”(...) Po przyjęciu i otwarciu ofert świadczeniodawcy, w tym nasze Szpitale wzywane są przez komisje konkursowe na tzw. negocjacje. Polegają one wyłącznie na tym, że – z reguły – dwóch członków danej komisji konkursowej kieruje do świadczeniodawcy pytanie, czy cena podana w ofercie jest ostateczna, czy też świadczeniodawca chce zmodyfikować swoją ofertę cenową. Działania takie nie mają ABSOLUTNIE nic wspólnego z negocjacjami! Prowadzi to wyłącznie do ślepego licytowania się oferentów, którzy nie wiedzą nic. (...)
Wyżej opisane praktyki MOW NFZ w Krakowie nie mają najmniejszej podstawy prawnej w przepisach ustawy i rozporządzeniach wykonawczych. Ustawa pozwala Funduszowi wyłącznie na prowadzenie NEGOCJACJI, zaś w żadnej mierze nie pozwala na prowadzenie LICYTACJI. (...)

Sztuczny podział przedmiotów postępowań konkursowych (na poszczególne poradnie i oddziały) powoduje, że każdy ze Szpitali zmuszony został do złożenia od kilkunastu do kilkudziesięciu ofert (oddzielne oferty na każdą poradnię i każdy oddział szpitalny) i uczestnictwa w tyluż konkursach ofert. Skutkiem tego każdy z dyrektorów Szpitali MUSI się stawić tyleż razy na wyżej opisanych pseudo-negocjacjach. Do tego negocjacje te wcale nie kończą jeszcze rozmów, bowiem kolejna tura tych pseudo-negocjacji (w tej samej ilości) ma obejmować ustalanie liczby świadczeń. Taki sposób prowadzenia konkursów ofert jest absurdalny i niemożliwy do zaakceptowania z punktu widzenia każdego normalnego zakładu. Dyrektor Szpitala, zamiast zarządzać i administrować działalnością placówki, całe tygodnie zmuszony jest siedzieć potulnie w NFZ i czekać „na swoją kolej” w potoku pseudo-negocjacji. I tak kilkadziesiąt razy. (...)
Z konkursu ofert uczyniono biurokratyczny kabaret, chociaż już w latach ubiegłych po wielokroć zwracano uwagę, że warunki, w jakich oferuje się świadczeniodawcom uczestniczenie w konkursach ofert i prowadzenie negocjacji uwłaczają wszelkim cywilizowanym standardom. Natomiast w chwili obecnej wszelkie wady i braki poprzednich konkursów zostały wyłącznie po wielokroć spotęgowane. (…)

Na koniec chcemy również zwrócić uwagę na jeszcze jedną okoliczność. Nie do zaakceptowania są działania i bezpodstawna praktyka Narodowego Funduszu Zdrowia, polegająca na publikowaniu tzw. „ceny oczekiwanej”. Nie ulega wątpliwości, że jest to próba wywierania presji na oferentów i sztucznego wpływania na rynek, poprzez nadużywanie pozycji monopolistycznej. Ogłaszanie tzw. ceny oczekiwanej zmusza wszystkich oferentów do składania ofert zawierających ceny nie wyższe niż „cena oczekiwana”. Pracownicy MOW NFZ w Krakowie, uczestniczący w pracach komisji konkursowych, wprost bowiem informują, że „Fundusz nie zapłaci za usługi więcej”. Skutkiem tego tzw. cena oczekiwana jest bez wątpienia „ceną maksymalną”, powyżej której NFZ nie zakupi żadnych usług. Tym samym to nie popyt i podaż kształtują cenę za usługę, nawet przy uwzględnieniu możliwości finansowych Narodowego Funduszu Zdrowia, ale sztucznie czyni to Fundusz. (…)
Na ustalanie ceny maksymalnej nie pozwalają Narodowemu Funduszowi Zdrowia ani przepisy ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, ani też przepisy ustawy o cenach. Rzeczona ustawa o cenach w art. 9 przewiduje, że wyłącznie ceny urzędowe i marże handlowe urzędowe mają charakter cen i marż handlowych maksymalnych, chyba że organ administracji publicznej, w przepisach wydanych na podstawie ustawy, ustali inaczej. Jedynym organem uprawnionym do ustalenia cen maksymalnych w zakresie niektórych świadczeń opieki zdrowotnej, finansowanych ze środków publicznych, jest Minister Zdrowia. Rodzi zatem pytanie, na jakiej zatem podstawie MOW NFZ w Krakowie ogłasza w warunkach konkursów ofert na rok 2011 i lata następne tzw. cenę oczekiwaną? (…)

Z tych wszystkich powodów wnosimy do Pani Minister o podjęcie działań nadzorczych i kontrolnych w stosunku do MOW NFZ w Krakowie w zakresie legalności, prawidłowości, celowości i rzetelności działań, podejmowanych w ramach prowadzonych obecnie postępowań konkursowych.”
Sonda inTARnetowa
 
A to czytałeś ?

Warning: mysql_connect() [function.mysql-connect]: Unknown MySQL server host 'mysql5-3.premium' (1) in /home/intarnet/www/www1.atlas.okay.pl/poll/include/class_mysql.php on line 32
Connection Error
MySQL Error : Connection Error
Error Number: 0 
Date        : Sat, December 21, 2024 16:12:54
IP          : 3.144.43.7
Browser     : Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)
Referer     : 
PHP Version : 4.4.9
OS          : Linux
Server      : Apache
Server Name : intarnet.pl
Script Name : /www1.atlas.okay.pl/index_full.html