To jest strona archiwalna
   Co to był za portal ?   
Najnowsze informacje
Zapraszamy, promujemy
Reklama
OGŁOSZENIA i REKLAMY (arch.)
Reklama
Reklama
Reklama
InTARnet poleca
Reklama
Reklama
Źródło: inTARnet.pl
  
   100 lat komunikacji miejskiej w Tarnowie    -   27/9/2011
Komunikacyjny jubileusz
Nowy autobus (zamiast spodziewanego zabytkowego tramwaju), specjalne, okolicznościowe wydanie „Wiadomości tarnowskich”, przygotowanych w stylu „retro” i rozdawanych przez przebraną w duchu epoki młodzież oraz słuchaczy Uniwersytetu Trzeciego Wieku – barwnie wyglądała przez chwilę ulica Wałowa w miniony piątek, 23 września, kiedy w Tarnowie uroczyście obchodzono 100-lecie komunikacji miejskiej w naszym mieście. O jej historii opowiadał później w Sali Lustrzanej niezrównany gawędziarz i historyk Antoni Sypek; w tym samym miejscu wybrańcy z grona pracowników MPK otrzymali także okolicznościowe medale. Na uroczystościach tych zabrakło jednak sztandaru zakładowej „Solidarności” - jak czytamy w piśmie rozesłanym do mediów - w proteście m.in. przeciwko praktykom uprawianym przez kierownictwo spółki, nękaniu i dyskryminowaniu członków „S” oraz na znak sprzeciwu wobec zaniedbań w zapewnieniu bezpieczeństwa technicznego w zakresie świadczonych usług, co wskazał raport NIK.

Ogloszenie
>

Jak dowiadujemy się z „Wiadomości tarnowskich”, cytujących „Pogoń” z 10 września 1911r, 7 września tegoż roku odbyło się posiedzenie rady miejskiej pod przewodnictwem burmistrza Tadeusza Tertila, podczas którego dyskutowano m.in. nad zakończoną budową linii tramwajowej, „cen jazdy” itp. Przestrzeń od Dworca kolejowego do Grabówki podzielono wówczas na dwie strefy. Natomiast 25 września 1911 odbyło się poświęcenie remizy w Kapłonówce i urządzeń tramwajowych w Tarnowie. ”Obie strony całego, 2 ½ klm długiego toru kolejowego zaległy tłumy mieszkańców Tarnowa, witających owacyjnie przejeżdżające, a suto zielenią, kwiatami i wstęgami przystrojone wozy, które to niebawem coraz to newemi masami jadących zapełnione, kursowały do godz. 9. wieczór” - czytamy w „Pogoni” z 1 października 1911r.
W „Wiadomościach tarnowskich” możemy także poczytać chociażby o historii przedsiębiorstwa komunikacyjnego, dzisiejszego MPK, która rozpoczęła się w 1958 roku, gdy powołano do życia Miejskie Przedsiębiorstwo Autobusowe.

Jeszcze przed piątkowym jubileuszem tarnowski magistrat wystosował informację prasową o „komplecie nowych autobusów”, który jeździ w tarnowskim MPK. „Ekologiczne, niskopodłogowe, w pełni klimatyzowane, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, bezpieczne, do końca tego roku 30 autobusów wyposażonych zostanie także w nowoczesny system monitoringu”- przeczytaliśmy w nadesłanej informacji.
-Właśnie rozstrzygnęliśmy przetarg na zakup i montaż systemu monitoringu wizyjnego oraz systemu pomiaru strumieni pasażerów do trzydziestu autobusów – mówi Jerzy Wiatr, prezes Zarządu Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Tarnowie. –Ten system umożliwi nam rejestrację poziomu zapełnienia autobusów oraz liczby pasażerów wsiadających i wysiadających na poszczególnych przystankach. Dzięki temu będziemy mogli bardziej elastycznie reagować na potrzeby pasażerów.
W przetargu wybrano Konsorcjum firm z Warszawy: GMV Innovating Solutions Spółka z o. o., GMV Sistemas S.A.U.
Modernizacja taboru autobusów miejskich i wyposażenie ich w system monitoringu stały się możliwe dzięki unijnej dotacji. Tarnowskie MPK zrealizowało projekt „Poprawa jakości transportu publicznego w Tarnowie poprzez zakup ekologicznych autobusów oraz systemów monitoringu i liczenia pasażerów”.
W efekcie MPK zakupiło osiem niskopodłogowych, zasilanych olejem napędowym, wyposażonych w klimatyzację, 12 metrowych autobusów OTOKAR KENT 290 LF. Dwa inne autobusy kupione w ramach tej unijnej dotacji jeżdżą w Tarnowie od ponad roku. Są to autobusy marki Solbus SM 12. Wszystkie autobusy spełniają normę czystości spalin EURO 5 EEV.  
Całkowita wartość projektu wynosi 9,7 mln złotych, dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego to 5, 2 mln złotych.

Sam jubileusz – i uroczystości w Sali Lustrzanej spotkały się jednak z bojkotem ze strony zakładowej „Solidarności”, która odmówiła wprowadzenia na salę sztandaru „S”. Jak uzasadnia tę decyzję w piśmie skierowanym do mediów przewodniczący komisji, Jan Guty, który zwrócił otrzymane zaproszenie, Zarząd MPK i Jerzy Wiatr postawili mu wcześniej zarzuty popełnienia licznych przestępstw na szkodę MPK i jej prezesa, które „w licznych procesach i postępowaniach wyjaśniających nie znalazły potwierdzenia, a wręcz okazały się absurdalne. ”W czasie kierowania Spółką dochodziło do licznych sytuacji nękania i dyskryminowania pracowników będących członkami NSZZ ,,Solidarność”, którą to organizację reprezentuję. Praktyka Pana Jerzego Wiatra przyjmowania donosów w różnej formie od ,,usłużnych pracowników”, a w konsekwencji nakładania niesłusznych kar na pracowników jest w sprzeczności z zasadami współżycia społecznego. O te wartości Solidarność nieustannie zabiega, a wspomniana wyżej jedna z ,,form zarządzania” niedobrze się kojarzy z minioną epoką. Dochodziło w tym czasie do nieuzasadnionych ingerencji w wewnętrzne sprawy związku i ograniczanie jego roli w zakładzie. Niebagatelne też znaczenia ma orzeczenie Najwyższej Izby Kontroli o zaniedbaniach w zapewnieniu bezpieczeństwa technicznego w zakresie świadczonych usług komunikacyjnych. W związku z powyższym obecność moja i związkowego sztandaru na tej imprezie nie ma uzasadnienia. Mój udział wraz ze sztandarem zostałby odebrany przez nękanych członków naszego związku jako akceptację tych wyżej opisanych sytuacji. Jednak z szacunkiem traktujemy ten piękny jubileusz i uczcimy go skromnie z należytą powagą w swoim związkowym gronie” - przeczytaliśmy w rozesłanym do mediów liście.

Dodajmy, że nasza redakcja nie podziela hurraoptymistycznej opinii magistratu na temat spółki – w naszych artykułach wielokrotnie wskazywaliśmy na liczne nieprawidłowości. Do tematu znów znajdującego się „pod kreską” MPK wrócimy przy okazji artykułu poświęconego czwartkowej sesji Rady Miasta Tarnowa, która w znacznej części dotyczyła spółek miejskich i której skandaliczny przebieg w części dotyczącej właśnie Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Tarnowie, wart jest osobnego odnotowania.
MP

Foto: P. Topolski, www.tarnow.pl
Sonda inTARnetowa
 
A to czytałeś ?

Warning: mysql_connect() [function.mysql-connect]: Unknown MySQL server host 'mysql5-3.premium' (1) in /home/intarnet/www/www1.atlas.okay.pl/poll/include/class_mysql.php on line 32
Connection Error
MySQL Error : Connection Error
Error Number: 0 
Date        : Sun, December 22, 2024 05:57:38
IP          : 3.145.85.233
Browser     : Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)
Referer     : 
PHP Version : 4.4.9
OS          : Linux
Server      : Apache
Server Name : intarnet.pl
Script Name : /www1.atlas.okay.pl/index_full.html