To jest strona archiwalna
   Co to był za portal ?   
Najnowsze informacje
Zapraszamy, promujemy
Reklama
OGŁOSZENIA i REKLAMY (arch.)
Reklama
Reklama
Reklama
InTARnet poleca
Reklama
Reklama
Źródło: inTARnet.pl
  
   "Stabat Mater" w Teatrze   -   22/2/2005
Opromieniony sukcesem opery "Don Pasquale", którą zaproponował tarnowskim melomanom w lutym, doktor Jacek Roik przystąpił do organizacji kolejnego koncertu muzyki klasycznej z udziałem artystów Krakowskiej Opery Kameralnej. Tym razem w Wielki Poniedziałek 21 marca o godzinie 19.00 w Tarnowskim Teatrze im L.Solskiego wystawione zostaną dwa oratoria - misteria sceniczne "Stabat Mater" Antonio Vivaldiego i Giovanni Baptista Pergolesiego. Bilety w cenie 40 zł już można zamawiać przez internet!

Ogloszenie

Ważną częścią powoli rysującego się cyklu, nazwanego już nawet "Tarnowską Operą" są akcenty dobroczynne. Zysk z pierwszego koncertu zorganizowanego przez dr Roika i senatora J.Sztorca, którego wysłuchała wczoraj publiczność szczelnie wypełniająca nowoodremontowaną salę w MFK, zostanie przeznaczony na zakup specjalistycznego łóżka ortopedycznego sterowanego pilotem dla Hospicjum Domowego im. bł. Fryderyka Ozanama, działającego przy Parafii XX Misjonarzy.
Podczas koncertu marcowego z kolei dr Roik chce przypomnieć o problemie bezdomności. Dobroczynnym celem tej imprezy będzie pomoc dla Domu dla Bezdomnych Mężczyzn prowadzonego przez Caritas Diecezji Tarnowskiej przy ul. Prostopadłej.
Koncert odbędzie się pod Patronatem Honorowym Biskupa Tarnowskiego Wiktora Skworca oraz Senatora RP Józefa Sztorca.
Bilety w cenie 40 złotych zamawiać można już na stronie www.jroik.manpol.net, drogą e-mailową : jroik@manpol.net lub telefonicznie 621 53 48.

Reprodukcja obrazu wykorzystanego na oficjalnym plakacie marcowej imprezy (miniatura plakatu przy nagłówku wiadomości) to obraz "Opłakiwanie Chrystusa" pochodzący z roku 1450 z Czarnego Potoka (!) a znajdujący się w zbiorach Muzeum Diecezjalnego w Tarnowie.


Stabat Mater Vivaldiego, "zdumiewający przejaw geniuszu" kompozytora, odnalezione zostało w latach trzydziestych przez Alfreda Casellę w turyńskiej Bibliotece Narodowej w II tomie (Opere sacri e concerti) zbioru Renza Giordano. Pierwsze wykonanie dzieła odbyło się 21 IX 1939 w kościele Św. Franciszka w Sienie podczas "Tygodnia Vivaldiego". Stabat Mater, napisane na alt, smyczki i organy, składa się z 5 powolnych ogniw — Largo, Recitativo, Andante, Largo, Lento — w których wykorzystana jest tylko część całego tekstu tej sekwencji. "Nie wydaje się możliwe stwierdzenie (przynajmniej na razie) — pisze Casella w przedmowie do swojego wydanego drukiem opracowania — czy kompozycja była zupełna, a tylko fragment jej dotarł do nas, czy też zamiarem Vivaldiego było napisać muzykę jedynie do najważniejszych wyjątków poematu. Zważywszy cudowną doskonałość tej muzyki, uważam za bardziej prawdopodobne, że stoimy w obliczu dzieła skończonego w sobie, któremu Vivaldi rozmyślnie nadał ową skróconą postać".
Jest to istotnie arcydzieło. Surowa w swej prostocie muzyka, poważna i ekspresyjna, oddaje nastrój i myśli tekstu, nie popadając nigdzie w barokową przesadę. Szeroka linia melodyczna partii wokalnej rozwija się na dyskretnym tle zespołu smyczkowego, któremu przypada tez w udziale kilka samodzielnych epizodów, rozpoczynających lub kończących poszczególne części. Opracowanie Caselli polegało - jak sam podaje - "na realizacji partii organowej, która nie istniała w rękopisie turyńskim, kilku nieznacznych poprawkach oczywistych błędów i kilku modyfikacjach w partiach instrumentów smyczkowych, przy czym wszystkie te retusze zostały ograniczone do ściśle koniecznych".

Napisane na dwa głosy żeńskie, orkiestrę smyczkową i continuo, zajmuje Stabat Mater Pergolesiego ważne miejsce w historii muzycznych opracowań tej średniowiecznej sekwencji, stanowiąc wczesny pomnik nowego, uczuciowego stylu w muzyce religijnej. Dzieło nie posiada nic z kościelnej surowości, a jest — co było kiedyś przedmiotem ostrych ataków ze strony konserwatystów — na wskroś liryczną wypowiedzią kompozytora, operującego środkami neapolitańskiej szkoły operowej z początku XVIII w. Ale teatralność i charakterystyczna słodycz stylu operowego stonowane są w przepięknej brzmieniowo muzyce Pergolesiego wyjątkową oszczędnością środków, prześwietlone głębokimi doznaniami bliskiego śmierci człowieka. Właśnie owa intensywna emocjonalność Stabat Mater Pergolesiego zapewniła dziełu niesłychaną popularność w XVIII w. Można też zrozumieć entuzjazm współczesnego Haydnowi kompozytora i dyrygenta niemieckiego, J. A. Hillera, który powiedział: “Nie zasłużył na miano człowieka ten, kto mógłby wobec tej muzyki pozostać zimny i niewzruszony".

[wg “Przewodnika koncertowego” PWM]
Sonda inTARnetowa
 
A to czytałeś ?

Warning: mysql_connect() [function.mysql-connect]: Unknown MySQL server host 'mysql5-3.premium' (1) in /home/intarnet/www/www1.atlas.okay.pl/poll/include/class_mysql.php on line 32
Connection Error
MySQL Error : Connection Error
Error Number: 0 
Date        : Sat, December 21, 2024 12:17:45
IP          : 3.145.206.121
Browser     : Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)
Referer     : 
PHP Version : 4.4.9
OS          : Linux
Server      : Apache
Server Name : intarnet.pl
Script Name : /www1.atlas.okay.pl/index_full.html