To jest strona archiwalna
   Co to był za portal ?   
Najnowsze informacje
Zapraszamy, promujemy
Reklama
OGŁOSZENIA i REKLAMY (arch.)
Reklama
Reklama
Reklama
InTARnet poleca
Reklama
Reklama
Źródło: inTARnet.pl
  
   AKADEMIA FILMOWA – „Współcześni Mistrzowie Kina”   -   30/12/2007
Tarnowskie Centrum Kultury zaprasza miłośników dobrego kina i historii filmu na kolejne spotkania w ramach autorskiego cyklu krytyka Jerzego Armaty. Tym razem bohaterami wykładów, przez dwa kolejne weekendowe dni (12 i 13 stycznia) będą Carlos Saura (projekcja filmu „Tango”) oraz David Lynch (film „Człowiek słoń”).

Ogloszenie
>

Spotkanie IX – Carlos Saura
Ur. 1932 w Huesca, na północy Hiszpanii. Scenarzysta i reżyser, klasyk kina hiszpańskiego. Rozpoczynał od poetyki realistycznej, próbując pokazywać – bez zbędnego moralizowania - sprzeczności rodzimej rzeczywistości, by szybko uciec – z powodów cenzuralnych – do metaforyki, wyostrzając własne środki wyrazu w duchu bliskim Luisowi Buñuelowi. Ważniejsze filmy: „Los Golfos” (1960), „Mrożony Peppermint”(1967), „Anna i wilki” (1973), „Kuzynka Andżelika”(1973), „Nakarmić kruki” (1976), „Elizo, moje życie” (1977), „Carmen” (1983), „Tango” (1997).
Carlos Saura wychował się w artystycznej atmosferze; matka, która była pianistką, zaszczepiła w nim zamiłowanie do muzyki, a brat malarz, fascynacje sztuką. W wieku nastoletnim zrodziło się w nim zainteresowanie fotografią, które rozwijał i które nie słabnie będąc jego największa pasją, zaraz obok reżyserii. Swoje pierwsze filmy nakręcił nie ukończywszy jeszcze dwudziestego roku życia, później uczęszczał na kursy filmowe by wreszcie podjąć studia reżyserskie w Madrycie. W swojej twórczości filmowej mocno krytykował dyktaturę generała F. Franko, przez co miał stale problemy z cenzurą. Jego kino jest inteligentne, każdy kadr precyzyjnie dopracowany, a sposób reżyserii daleki od klasycznego. W jego filmach przewijają się wątki samotności i śmierci, pełno w nich muzyki i nawiązań folklorystycznych. Carlos Saura nie stroni od farsy, czy groteski; konstrukcja jego dzieł jest nieco alogiczna i mało zwarta, a losy bohaterów naznaczone pewnym tragizmem i osadzone często na tle wojny domowej. Jego wkład w kinematografie był jak dotąd często doceniany na wielu festiwalach, na których zdobył szereg nagród, m.in. niejednokrotnie na festiwalach w Cannes, w san Sebastian, czy w Berlinie.
Po wykładzie projekcja filmu „Tango”. Carlos Saura swe filmy poświęca głównie analizie hiszpańskiej rzeczywistości. Tym razem wybrał się jednak do Argentyny, by w Buenos Aires nakręcić obraz będący apoteozą tanga, które dla społeczeństw latynoskich i iberyjskich jest sposobem na życie i odczytywanie świata. Film ten opowiada o dojrzałym mężczyźnie, spełnionym zawodowo, który w związku z dopadającą go depresja po odejściu żony, postanawia w pełni oddać się pracy. Główny bohater Mario (grany przez Miguela Angela Sola) jest filmowcem i na kolejne przedsięwzięcie wybiera film o tangu. Obraz jaki tworzy ma być spektakularnym widowiskiem i dopracowywany jest przez niego w każdym najdrobniejszym szczególe. Praca pochłania go bez reszty, a w tym zapale rodzi się namiętność, zupełnie nieoczekiwana, zakazana i niebezpieczna. Film wypełniony jest obrazami układów choreograficznych, opatrzonych porywającą muzyką, a każdy kadr, jak to u Saury - jest perfekcyjny. Na 51 festiwalu filmowym w Cannes, film ten zdobył nagrodę Wyższej Komisji Technicznej za zdjęcia. W filmie pojawiają się, poza wspomnianym już Miguelem Angelem Sola, Mia Maestro, Cecilia Norova, czy Juan Carlos Copes. Muzykę do filmu skomponował Lalo Schifrin, a autorem nagrodzonych zdjęć jest Vittorio Storano.
Piwnice TCK, 12 stycznia godz. 17:00

Spotkanie X – David Lynch
Ur. 1946 w Missouli (stan Montana, USA). Scenarzysta, reżyser, producent, aktor, malarz. Poczynione w młodości spostrzeżenie, że „tuż pod powierzchnią istnieje odmienny świat, a jeszcze inny, gdy zanurzasz się głębiej”, stało się mottem całej jego – pełnej oniryzmu i suspensu – twórczości. Logikę przyczynowo-skutkową zastąpił w niej logiką pamięci. Ważniejsze filmy: „Głowa do wycierania” (1977), „Człowiek słoń” (1980), „Dzikość serca” (1990), „Prosta historia” (1999), „Mulholland Drive” (2001), „Inland Empire” (2006).
David Lynch swoją edukacje artystyczną rozpoczął w Corcoran School of Art, by po roku zmienić ją na Boston Museum School. W następnym roku tj. 1965 opuszcza szkołę, aby podjąć studia malarskie w Europie pod okiem Oskara Kokoschki, jednak planowane trzy letnie studia kończą się już po 15 dniach i Lynch wraca do USA. Podejmuje kolejne studia, tym razem na Pennsylvania Academy of Fine Arts w Filadelfii i na tej uczelni zostaje na dłużej. Jeszcze podczas studiów zaczyna tworzyć swoje pierwsze filmy. Już jego pierwsze dzieło („Six Men Getting Sick”) zostaje dostrzeżone i nagrodzone. Jego dorobek artystyczny jest bardzo szeroki, są w nim mniej komercyjne obrazy filmowe, jak chociażby jeden z pierwszych filmów „Głowa do wycierania”(1977), czy ostatnio nakręcony „Mulholland Drive”(2001). Jest superprodukcja „Diuna”(1984), która była raczej porażką reżyserską Lyncha, jest i serial telewizyjny „Miasteczko Twin Peaks”(1990-91), którym zaskarbił sobie serca wielu widzów. Warto również wspomnieć o filmach „Blue Velvet” (1986), zdobywcy głównej nagrody na Festiwalu Filmowym w Cannes „Dzikość Serca”(1990), czy najnowszy kręcony również w Polsce „Inland Empire”(2006). Poza działalnością filmową David Lynch na swoim koncie ma wiele wystaw malarskich grupowych i indywidualnych, szereg zrealizowanych teledysków i reklam, jak również nagrane i wyprodukowane albumy muzyczne oraz komiksy.
Po wykładzie projekcja filmu „Człowiek słoń” (w obsadzie: Anthony Hopkins, John Hurt i Anne Bancroft). Fascynująca i wzruszająca opowieść o Johnie Merricku, człowieku beznadziejnie zdeformowanym przez chorobę, a przy tym dobrym i inteligentnym. John Hurt znakomicie zagrał w niej walczącego o godność tytułowego bohatera.
Film „Człowiek słoń” nakręcony w 1980 oparty jest na prawdziwych wydarzeniach, z czasów wiktoriańskiej Anglii. Fabuła filmu dotyczy historii Johna Merricka, człowieka dotkniętego rzadką chorobą, przez którą uległ fizycznemu zniekształceniu. Lynch w swoim obrazie skupia się na przedstawieniu aspektu odrzucenia społecznego. Pokazuje jak wygląda walka z tym odrzuceniem, z punktu widzenia jednostki. Jak dramatyczne jest pragnienie Johna, aby inni dostrzegli w nim człowieka i nie postrzegali go jedynie poprzez pryzmat monstrualnej deformacji. Budzą się w nim nadzieje na zmianę, gdy w jego życiu pojawia się doktor Treves (Anthony Hopkins), który odkrywa jego nieprzeciętna inteligencje i wrażliwość. Piękny i wzruszający film. Zdecydowanie wzbogacony przez zastosowanie czerni i bieli, które zgodnie z zamierzeniem reżysera, odzwierciedlają dziewiętnastowieczny krajobraz Londynu, skąpanego w dymie, parze i huku przemysłowej rewolucji. Film w roku 1980 dostał osiem nominacji do Oscara i zdobył trzy nagrody Brytyjskiej Akademii Filmowej, natomiast w roku następnym zdobył francuskiego Cezara.
Piwnice TCK, 13 stycznia, godz. 10:00
Sonda inTARnetowa
 
A to czytałeś ?

Warning: mysql_connect() [function.mysql-connect]: Unknown MySQL server host 'mysql5-3.premium' (1) in /home/intarnet/www/www1.atlas.okay.pl/poll/include/class_mysql.php on line 32
Connection Error
MySQL Error : Connection Error
Error Number: 0 
Date        : Sat, December 21, 2024 14:56:30
IP          : 18.223.106.205
Browser     : Mozilla/5.0 AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko; compatible; ClaudeBot/1.0; +claudebot@anthropic.com)
Referer     : 
PHP Version : 4.4.9
OS          : Linux
Server      : Apache
Server Name : intarnet.pl
Script Name : /www1.atlas.okay.pl/index_full.html